top of page
Search
tuomasasunmaa

Luomusektori lentoon?

Puolan suurin ruokakauppaketju Biedronkalla on käynnissä projekti, jonka tarkoitus on testata ja analysoida luomutuotteiden markkinapotentiaalia. Tiedotteen mukaan ensimmäiset tulokset ovat rohkaisevia ja ketju tulee harkitsemaan luomutuotteiden ottamisen valikoimiinsa.

Luomutuotteiden markkinat ovat tällä hetkellä noin 700 miljoonaa zlotyä (n.170m€), mikä vastaa noin 0,2-0,3% koko ruokakaupan markkinasta. Luomumarkkina on yli 10% vuotuisessa kasvussa, mutta sen merkitys on edelleen hyvin pieni, etenkin verrattuna Tanskaan ja Hollantiin missä luomumarkkina on vähintään 4-5% ruokakaupan arvosta.

Puolan ainoa merkittävä luomukauppaketju on Organic Farma Zdrowia, jonka vuotuinen myynti on noin 10m€. Mikäli Biedronka ottaa luomutuotteet hyllyihinsä, tarkoittaa se merkittävää sysäystä sektorille.

Biedronka (=leppäkerttu) on Puolan suurin ruokakauppaketju yli 3000 myymälällään ja se kuuluu ns. laatikkomyymäläkategoriaan ja on hyvin samanlainen Lidlin kanssa. Ketjun omistaja on Portugalilainen Jeronimo Martins.

Lähde: Poland A.M.

bottom of page